Bela - Reverend Charles Dodgson 1 & 2

Publié le par Merrick

l_75c18e0c5a65243638673cfe67730a9a.jpg

« Alice is a wolf, and a wolf remains a wolf ». Une chanson qui trotte dans la tête comme une obsession à laquelle on s’abandonne : elle séduit, elle captive, elle exerce un attrait irrésistible. Bela nous offre un véritable voyage au Pays des Merveilles dans ses deux albums Reverend Charles Dodgson 1 & 2. Il ne s’agit pas seulement ici de mettre leur inspiration sous les auspices du père de Lewis Carroll, mais aussi de faire émerger dans la musique le songe angoissant, la réflexion existentielle et l’observation sociale, cachés derrière le simple conte pour enfants écrit par l’inventeur d’Alice. Les peines sont le pendant des joies, le mal est l’envers du bien, le futile affronte le profond… Tout est contenu dans l’empire qui n’est qu’un château de cartes de Whatever I can : « You call it a life of born frustration, of wasted ambition, for ambition you had, I promise, I promise I’ll do whatever I can to forget your name ». Comment exprimer musicalement cette manière si particulière, imaginaire de raconter le monde réel ? Le défi est de taille, mais l’éléctro-pop de Bela le relève avec grande pertinence… Grâce à un jeu remarquable qui se joue à plusieurs instruments, elle place la perception sensorielle de la réalité qui nous entoure sous l’empire de l’esprit. Dès les premières paroles de Wolves, wolves, wolves, on plonge dans le courant de conscience cher à Virginia Woolf ou Somerset Maugham. De la même manière que l’on décrypte l’Angleterre post-victorienne au travers des pensées de Clarissa Dalloway ou du chien Flush, une voix à la Lou Reed nous donne à voir, dans une litanie rythmée par les percussions et les courbes sonores aiguës, une succession d’images et de réflexions personnelles directement évadées du cerveau humain On sent le pouls, le battement de cœur du monde dans la percussion de Comes night time et en même temps l’obscurité de la nuit qui s’étend, pénètre dans tous les interstices. Le chimérique est là, dans cette perception de la vie façonnée par notre esprit : la frustration des choses passées de A waltz résonne de violoncelle et d’humeur de blues. Avec Focus on the target, une guitare lointaine imprime en nous la tension dramatique de la mort programmée : « stronger than these blue pills in your hand, it’s more than a pastime, you race with the devil, you won’t reach the final ». Le pincement de la rupture entre deux êtres surgit des shalalala de Back on the shelf qu’accompagnent les cordes et la batterie très jazzy. Le cours ininterrompu de la vie est tracé par les accords de violon qui s’allongent à l’infini de Carry me home. Et surtout, le stress du piano martelé de I’m just kidding, Brutus figure la vanité des choses après lesquelles on court, « What’s remain of all these things ? » avec un timbre de voix légèrement faussé, fébrile à la David Bowie. L’expérience est autant intellectuelle que sensorielle : c’est ce qui fait son exceptionnelle force. Et c’est ce décalage perpétuel entre l’un et l’autre qui contribue à créer un univers irréel si tentant, si touchant. Le décalage se creuse même, le fabuleux entre même franchement dans le fantastique, l’hallucinatoire de William Burrough dans The i in lie où les premières notes aux accents asiatiques, presque zen ouvre sur le sifflement de la locomotive qui file dans la nuit emportant violoncelle et saxo. C’est ce même saxo qui berce la douce complainte fatiguée de Heard the PLO : « take them by surprise » pour montrer qu’on aurait pu, qu’on aurait aimé avoir une vie autre que celle qu’on a vécu. On l’entendrait presque en toile du fond des divagations de Peter Weller dans l’excellent film Le Festin Nu. L’inquiétante étrangeté, le fantastique qui se dégage de la musique de Bela épouse en effet certains traits de l’univers hallucinant et halluciné de David Cronenberg. « Alice is a wolf »… Les errances et les errements de l’esprit célébrés par Bela fascinent. L’alchimie fonctionne, admirablement : nous sommes de l’autre côté du miroir.

Fluffy


« Alice is a wolf, and a wolf remains a wolf ». This song turns and plays in your head like an obsession you finally dive into: appealing, fascinating, it exerts an irresistible power of seduction. Bela takes us in THE true travel through Wonderland thanks to the two EPs Reverend Charles Dodgson 1 & 2. Through the reference to Lewis Carroll’s father, Bela’s inspiration does not merely look for blessing words from Lewis Carroll and opportunity to feed on his literary universe. The idea is to create music out of which could also spring the tense dream, the thoughts questioning the meaning of life, the relevant scrutiny of social relationships, hidden behind the simple fairytale for children written by the author of Alice’s adventures. Sorrow is the back side of joy, evil is the opposite of good, frivolous spirits confront thorough minds… Everything is said, through the empire compared to a house of cards, in Whatever I can: « You call it a life of born frustration, of wasted ambition, for ambition you had, I promise, I promise I’ll do whatever I can to forget your name ». How to express with music this imaginative way, so peculiar, to tell the real world? This is a big challenge that Bela’s electro-pop successfully takes up, in a very talented way… Thanks to a noteworthy play with various instruments, it puts the sensory perception of the reality around us under the control of mind. With the first lyrics and chords of Wolves, wolves, wolves, we experience the stream of consciousness Virginia Woolf or Somerset Maugham were so fond of. We hear a Lou Reed-like voice singing an uninterrupted speech punctuated by drum beats and sharp musical curves. And suddenly, in the same way we understand Post-Victorian England through Clarissa Dalloway’s thoughts or Flush the dog’s comments, we are able to see a flow of pictures and personal thoughts directly pouring out of the human brain. We feel the pulse, the heartbeat of the world in the drums of Comes night time and at the same time, we also see the darkness of night stretching out around us, swallowing everything, filling the cracks and chinks. The fancy is here, in a perception of life shaped by our mind: frustrations of past experience in A waltz ring through cello strings and bluesy rhythm. With Focus on the target, a faraway guitar writes in our head the drama tension induced by the scheduled death: « stronger than these blue pills in your hand, it’s more than a pastime, you race with the devil, you won’t reach the final ». The twinge of sorrow due to the break-up between two people is sweating from the shalalalas on Back on the shelf, wrapped up in the guitar chords and the jazzy drums. The sweet and slow routine, peaceful daily course of life is drawn by the violin play, stretching endlessly within Carry me home. Above all, the stress expressed by beaten piano keys in I’m just kidding, Brutus shows the hollowness of all the things we run after: « What’s remain of all these things? » hummed with a feverish tone, slightly strained reminding of David Bowie. The experience is also an experiment, as intellectual as it is sensory. That’s why it sounds so great. The permanent gap between the two levels, senses and soul, helps to create a supernatural universe so attractive, so moving. The discrepancy grows even bigger, the fancy becomes real fantasy, like William Burrough’s hallucinations, in The i in lie: the first notes sounding Asiatic style, almost zen, are the whistle of the locomotive flying in the night taking on board cello and sax. The same sax rocks the soft and tired lament of Heard the PLO: « take them by surprise » to show the life we have had could have been different, that’s what we wanted, but never managed to get. We could almost hear it in the background of Peter Weller’s rambling experience in the excellent movie Naked Lunch. Indeed, the weird strangeness, the essence of fantasy radiating from Bela’s music suits perfectly some features of David Cronenberg’s hallucinated and hallucinating universe. « Alice is a wolf »… The wandering and erring ways of mind staged and praised Bela are fascinating. The alchemy outstandingly works: we are just watching the world through the looking-glass.

Fluffy
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article